آیة الكرسى

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 76

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 76
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 1843
بازدید ماه : 17814
بازدید سال : 78824
بازدید کلی : 403522
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : جمعه 28 فروردين 1394
نظرات
بعد از شنیدن فضیلت این آیه، شبى بر من نگذشت، مگر آنكه آیة الكرسی را خوانده باشم.
(تفسیر نمونه، ج 2، المیزان، ج 2)

در این آیه، شانزده مرتبه نام خداوند و صفات او مطرح شده است. به همین سبب آیة الكرسی را شعار و پیام توحید دانسته‏اند. هر چند در قرآن بارها شعار توحید با بیانات گوناگون مطرح شده است، ولى در هیچ كدام آنها مثل آیة الكرسی در كنار شعار توحید، صفات خداوند مطرح نشده است.

در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس كه از پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است كه از ابى بن كعب سؤال كرد و فرمود: كدام آیه برترین آیه كتاب اللَّه است؟ عرض كرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر صلی الله علیه و آله دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به كسى كه جان محمد صلی الله علیه و آله در دست او است این آیه داراى دو زبان و دو لب است كه در پایه عرش الهى تسبیح و تقدیس خدا مى‏گوید.

در حدیث دیگرى از على علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله مى‏خوانیم كه فرمود:
"سید القرآن البقرة و سید البقرة آیة الكرسى یا على ان فیها لخمسین كلمة فى كل كلمة خمسون بركة"؛ برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیة الكرسى است، در آن پنجاه كلمه است و در هر كلمه‏اى پنجاه بركت است.

http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/94213418245696040005.jpg

و در حدیث دیگرى از امام باقر علیه السلام آمده است: هر كس آیة الكرسى را یك بار بخواند، خداوند هزار امر ناخوش آیند از امور ناخوش آیند دنیا، و هزار امر ناخوش آیند از آخرت را از او بر طرف مى‏كند كه آسان‏ترین ناخوش آیند دنیا فقر، و آسان‏ترین ناخوش آیند آخرت، عذاب قبر است.
(مجمع البیان، جلد 1 و 2)

در دو حدیث دیگر رسول اللَّه صلی الله علیه و آله فرمودند :
اعطیت آیة الكرسى من كنز تحت العرش و لم یؤتها نبى كان قبلى؛ آیة الكرسى از گنجى زیر عرش الهى به من داده شده است و به هیچ پیامبرى قبل از من داده نشد.
(تفسیر برهان جلد 1 - بحار الانوار جلد 89)

در حدیث دیگرى آمده است كه دو برادر به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند و عرض كردند براى تجارت به شام مى‏رویم، به ما تعلیم دهید چه بگوییم تا از شر اشرار مصون بمانیم فرمود: هنگامى كه به منزلگاهى رسیدید و نماز عشا را خواندید، موقعى كه یكى از شما در بستر قرار مى‏گیرد، تسبیح فاطمه زهرا علیها السلام بگوید و سپس آیة الكرسى بخواند " فانه محفوظ من كل شى‏ء حتى یصبح"؛ مسلما او از همه چیز در امان خواهد بود تا صبح"، سپس در ذیل این حدیث آمده است كه در یكى از منزلگاهها دزدان قصد هجوم به آنها را داشتند اما هر چه تلاش كردند موفق نشدند.
(بحارالانوار، جلد 89 صفحه 266)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: عروة الوثقى على و حسن و حسین و ائمه از فرزندان حسین می باشند هر كس اطاعت آنها كند خدا را اطاعت كرده و هر كس معصیت و نافرمانى آنها را بنماید معصیت خدا را نموده است و آنها وسیله معرفت خدا می باشند.

و نیز امام رضا علیه السلام  فرمودند: هر كس یكصد مرتبه آیةالكرسى را بخواند مثل كسى است كه در طول حیاتش خدا را بندگى و عبادت كرده است.(نورالثقلین، ج 1)

عروة الوثقى، امیرالمؤمنین و فرزندانش می باشند
ابن بابویه از عبداللّه بن عباس روایت كرده گفت پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر كس دوست داشته باشد كه به ریسمان محكم خدا تمسك جوید كه هرگز بریده نشود باید توسل جوید به ولایت برادرم و وصی ام على بن أبی طالب علیه السلام زیرا هلاك نشود كسى كه دوست داشته باشد او را و نجات نیابد هر كه على علیه السّلام را دشمن بدارد.

و نیز به سند دیگر روایت كرده، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: عروة الوثقى على و حسن و حسین و ائمه از فرزندان حسین می باشند هر كس اطاعت آنها كند خدا را اطاعت كرده و هر كس معصیت و نافرمانى آنها را بنماید معصیت خدا را نموده است و آنها وسیله معرفت خدا می باشند.


در حدیثی از پیامبر اسلام، محمد خطاب به علی ابن ابی طالب دربارهٔ آیت‌الکرسی چنین آمده‌است:
یا علی، این آیه را به فرزندان، همسایگان و همگان بیاموز چرا که این آیه از تمام آیات نازل شده باعظمت‌تر است
[داستان‌های شگفت انگیز آیت الکرسی]

حضرت علی علیه‌السلام فرمودند:
بر مسلمان لازم است که شب را به پایان نیاورد مگر آنکه آیت‌الکرسی را بخواند و اگر می‌دانستید که آیت الکرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌کردید.
[بحارالانوار، ج ۸۶ ص ۱۲۵]

پیامبر اکرم فرمودند:
"آیت‌الکرسی" از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است.
[بحارالانوار، ج ۸۶ ص ۱۲۵]

پیامبر اکرم فرمودند:
بر تو باد به قرائت آیةالکرسی که در هر حرف آن هزار برکت و هزار رحمت است.
[ بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۲۳۱ ]

حضرت امام باقر (ع) فرمودند:
کسی که بعد از وضو آیت الکرسی بخواند خداوند ثواب چهل سال عبادت را به او عنایت می‌فرماید و چهل درجه او را بالا می‌برد و چهل حورالعین را به تزویج او در می‌آورد.
[بحار الانوار، ج ۸۰، ص ۳۱۷]

پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند:
آنگاه که از منزل در پی حاجتی بیرون شدی آیت‌الکرسی تلاوت کن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می‌باشد
[بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۵۹]

امام حسن عسگری علیه‌السلام فرمودند:

آنگاه که در سفر احتمال خطر دادی، قبل از سفر سوره‌های حمد، معوذتین، آیت‌الکرسی و قدر را بخوان.
[بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۲۴]


بعضی آیات به جهات مختلفی نام ویژه گرفته اند ،مثلا آیه ولایت، آیه تطهیر و آیه ابلاغ، زیرا در این آیه ها به مساله ولایت، تطهیر اهل بیت، ابلاغ جانشینی تصریح شده است.
نامگذاریها گاهی از جانب رسول خدا و امامان بوده؛ گاهی در طول تاریخ از جانب مسلمانان به این نام مشهور شده اند.
نامگذاری این آیه به "آیه الکرسی" هم همان طور که قبلا ذکر شد به جهت وجود لفظ کرسی در آن (وسع کرسیه ) و به جهت اشاره به "کرسی سلطه خداوند" است . نامگذاری در روایات وارد شده است.
از طرف دیگر در روایات برای تلاوت بعض سوره ها یا بعض آیات، آثار خاصی وعده داده شده است، مثلا برای تلاوت آیه الکرسی روایاتی داریم که در آن ها برای تلاوت این آیه ، وعده هایی داده شده است. اما بدان معنا نیست که فقط این آیه ها و سوره ها، مفید و مؤثر اند و دیگر آیات و سوره ها فایده و تاثیری ندارند.
همه سوره ها و آیات و کلمات قرآن نور، هدایت و شفا هستند. هیچ سوره یا آیه یا کلمه بی اهمیتی در آن نیست،ولی در آیات و سوره ها بعضی به معارف بسیار بلندی اشاره دارد ،مثل سوره حمد یا سوره توحید یا آیه نور که به بلندترین معارف اشاره دارد که درک و فهم آن معارف از عهده غالب افراد بر نمی آید. به بیان قرآن "وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُون" (عنکبوت  آیه 43) . بعضی خصوصیت ویژه دارند و بدین جهت مورد عنایت ویژه قرار می گیرند. قرآن مجموعه درّهای گرانبها است که در این بین بعضی سوره ها و آیات، درّ شاهوار می باشند.


اهمیت فوق العاده آیة الكرسى از این نظر است كه مجموعه‏اى از معارف اسلامى و صفات خداوند، اعم از صفات ذات و فعل، مخصوصا توحید در ابعاد مختلف را در بر گرفته، این اوصاف كه به دوازده بخش بالغ مى‏شود و هر كدام مى‏تواند ناظر به یكى از مسائل تربیتى انسان باشد، قابل دقت است.به گفته ابو الفتوح رازى هر یك از این صفات، یكى از مذاهب باطل را نفى مى‏كند . به این ترتیب، دوازده تفكر باطل و نادرست به وسیله آن اصلاح مى‏شود. 
(تفسیر نمونه،آیت الله مكارم ، دارالكتب الاسلامیه،تهران 1374، ج‏2، ص 277 - تفسیر ابو الفتوح رازى، ج 2 ،ص 327)

 چند روایت در فضیلت آیه الکرسی:
قال رسول الله صلى الله علیه وآله لعلی :" یا علی ، علیك بتلاوة آیة الكرسی فی دبر صلاة المكتوبة، فإنه لا یحافظ علیها إلا نبی أو صدیق أو شهید؛ (حمیری، قرب الاسناد،چ اول، قم، مهر، 1413 ق، ص 118.)
یا علی! بر تلاوت آیه الکرسی بعد از نماز های واجب مداومت داشته باش که این سیره انبیا ، صدیقین و شهیدان است.

قال أبو عبد الله ( علیه السلام ): ألا أخبركم بما كان رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) یقول إذا أوى إلى فراشه ؟ قلت: بلى، قال : كان یقرأ آیة الكرسی و یقول: " بسم الله آمنت بالله و كفرت بالطاغوت، اللهم احفظنی فی منامی وفی یقظتی؛ (کلینی، کافی ،چ پنجم، تهران، اسلامیه، 1363 ش، ج2، ص 536)
امام صادق فرمود: آیا به شما خبر دهم که رسول خدا هنگام رفتن به رختخواب چه تلاوت می کرد؟ایشان آیه الکرسی را تلاوت می کرد و می فرمود: به نام خدا و با ایمان به خدا و کفر به طاغوت ، خدایا !مرا در خواب و بیداری حفظ کن.

امام سجاد از رسول خدا روایت می کند:
من قرأ أربع آیات من أول البقرة و آیة الكرسی و آیتین بعدها و ثلاث آیات من آخرها لم یر فی نفسه و ماله شیئا یكرهه و لا یقربه شیطان و لا ینسی القرآن؛
هر کس چهار آیه اول بقره و آیت الکرسی و دو آیه بعد و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند ،در جان و مال خود چیزی که خوش نداشته باشد، نمی بیند. شیطان به او نزدیک نمی شود و قرآن را فراموش نمی نماید. 
(کلینی، کافی ،چ پنجم، تهران، اسلامیه، 1363 ش، ج2،، ص 621)

امام صادق فرمود:
اقرأ آیة الكرسی و احتجم أی یوم شئت و تصدق و اخرج أی یوم شئت ؛
آیت الکرسی را بخوان . هر روزی خواستی ،حجامت کن (برای رفع نحوست حجامت در بعض ایام) و صدقه بده و هر روزی خواستی سفر کن.
(برای رفع نحوست سفر در بعض ایام) (کلینی، کافی ،چ پنجم، تهران، اسلامیه، 1363 ش، ج8، ص 273)


وجه تسمیه «آیة الكرسی» 

اسامی سوره‎های قرآن، توقیفی است و توسط شخص پیامبر صلّی الله علیه و آله نامگذاری شده است. این نام‎گذاری‎ها طبق شیوه عرب، با كوچكترین مناسبت،انجام گرفته است «یكفی فی التسمیه ادنی مناسبة» مثلاً: وجه تسمیه «آل عمران»‌ آن است كه لفظ «آل عمران»‌ فقط دوبار در این سوره (آیه 33 و 35) آمده است و در جای دیگر نیامده است.
( تاریخ قرآن، محمد هادی معرفت -انتشارات سمت، چ 2، 1377، تهران، ص 77، با اختصار و توضیح-)

لذا همان طور که قبلا ذکر شد وجه تسمیه «آیة الكرسی» این است كه، در این آیه (سورة بقره، آیة 255) لفظ «كرسی» ذكر شده است
(اطیب البیان فی تفسیر القران، سید عبدالحسین طیب - انتشارات اسلام، چ 3، 1366، تهران، ج 3، ص 7)

و این نامگذاری در زمان رسول‎الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ شهرت داشته است.
( تفسیر المیزان، علامة طباطبائی، - انتشارات اسراء، چ 3، 1366- ترجمه مصباح یزدی، ج 2، ص 476)


منظور از کرسی در تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 272

" کرسی" از نظر ریشه لغوی از" کرس" (بر وزن ارث) گرفته شده که به معنی اصل و اساس می‏باشد و گاهی نیز به هر چیزی که بهم پیوسته و ترکیب شده است گفته می‏شود و به همین جهت به تختهای کوتاه" کرسی" می‏گویند و نقطه مقابل آن" عرش" است که به معنی چیز" مسقف" یا خود سقف و یا تخت پایه بلند می‏آید. 

و از آنجا که استاد و معلم به هنگام تدریس و تعلیم بر کرسی می‏نشیند گاهی کلمه کرسی کنایه از علم می‏باشد و نظر به اینکه" کرسی" تحت اختیار و زیر نفوذ و سیطره انسان است گاهی به صورت کنایه از" حکومت" و" قدرت" و فرمانروایی بر منطقه‏ای به کار می‏رود. 

در این آیه می‏خوانیم که کرسی خداوند همه آسمانها و زمین را در بر می‏گیرد، کرسی در اینجا به چند معنی می‏تواند باشد: 
الف: منطقه قلمرو حکومت‏ 
یعنی خداوند بر همه آسمانها و زمین حکومت می‏کند و منطقه نفوذ او همه جا را در بر گرفته و به این ترتیب کرسی خداوند مجموعه عالم ماده اعم از زمین و ستارگان و کهکشانها و سحابیها است. 
ب: منطقه نفوذ علم‏ 
یعنی علم خداوند به جمیع آسمانها و زمین احاطه دارد و چیزی از قلمرو نفوذ علم او بیرون نیست زیرا همانطور که گفتیم کرسی گاهی کنایه از علم می‏باشد. در روایات متعددی نیز روی این معنی تکیه شده است از جمله حفص بن غیاث از امام صادق علیه السلام، نقل می‏کند که از آن حضرت پرسیدم:منظور از" وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ چیست؟فرمود: منظور علم او است[تفسیر نور الثقلین، جلد اول صفحه 259 شماره 1036] 
ج: موجودی وسیع‏تر از تمام آسمانها و زمین‏ 
که از هر سو آنها را احاطه‏کرده است و به این ترتیب معنی آیه چنین می‏شود: کرسی خداوند همه آسمانها و زمین را در بر گرفته و آنها را احاطه کرده است.در حدیثی از امیر مؤمنان علی ع این تفسیر نقل شده آنجا که می‏فرماید:" الکرسی محیط بالسماوات و الارض و ما بینهما و ما تحت الثری‏" کرسی احاطه به زمین و آسمانها و آنچه ما بین آنها و آنچه در زیر اعماق زمین قرار گرفته است دارد".[تفسیر نور الثقلین، جلد اول، صفحه 260 حدیث شماره 1042]


حتی از پاره‏ای از روایات استفاده می‏شود که کرسی به مراتب از آسمانها و زمین وسیع‏تر است بطوری که مجموعه آنها در برابر کرسی همچون حلقه‏ای است که در وسط بیابانی قرار داشته باشد از جمله از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:" ما السماوات و الارض عند الکرسی الا کحلقة خاتم فی فلاة و ما الکرسی عند العرش الا کحلقة فی فلاة[مجمع البیان، جلد 1 و 2 صفحه 362] (آسمانها و زمین در برابر کرسی همچون حلقه انگشتری است در وسط یک بیابان و کرسی در برابر عرش همچون حلقه‏ای است در وسط یک بیابان). 
البته معنی اول و دوم کاملا مفهوم و روشن است ولی معنی سوم چیزی است که هنوز علم و دانش بشر نتوانسته است از آن پرده بر دارد زیرا وجود چنان عالمی که آسمانها و زمین را در بر گرفته باشد و به مراتب وسیع‏تر از جهان ما باشد هنوز از طرق متداول علمی اثبات نشده است، در عین حال هیچگونه دلیلی بر نفی آن نیز در دست نیست، بلکه همه دانشمندان معترف‏اند که وسعت آسمان و زمین در نظر ما با پیشرفت وسائل و ابزار مطالعات نجومی روز به روز بیشتر می‏شود و هیچ کس نمی‏تواند ادعا کند که وسعت عالم هستی به همین اندازه است که علم امروز موفق به کشف آن شده است بلکه به احتمال قوی عوالم بی‏شمار دیگری وجود دارد که از قلمرو دید وسائل امروز ما بیرون است 
ناگفته نماند که تفسیرهای سه‏گانه بالا هیچ منافاتی با هم ندارد و جمله" وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ" می‏تواند هم اشاره به نفوذ حکومت مطلقه و قدرت پروردگار در آسمانها و زمین باشد و هم نفوذ علمی او و هم جهانی وسیع‏تر از این جهان که آسمان و زمین را در بر گرفته است. و در هر صورت این جمله، جمله‏های ما قبل آیه را که در باره وسعت علم پروردگار بود تکمیل می‏کند.


اختلاف وجود دارد كه آیا آیة الكرسى فقط همین یك آیه است كه از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع مى‏شود، و به وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ختم مى‏گردد، یا اینكه دو آیه بعد نیز جزء آن است، بنا بر این اگر در جایى مثل نماز لیلة الدفن دستور داده شده آیة الكرسى بخوانند، باید هر سه آیه خوانده شود.
قرائنى در دست است كه نشان مى‏دهد،آیه الکرسی همان یك آیه است. یعنی آیه 255 بقره كه از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع مى‏شود، و به وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ختم مى‏گردد،
1- تمام روایاتى كه در فضیلت آن وارد شده و از آن تعبیر به آیة الكرسى كرده ،همه نشان مى‏دهد كه یك آیه بیش نیست.
2- تعبیر به كرسى فقط در همان آیه اول است و نام‏گذارى به آیة الكرسى نیز مربوط به همین آیه است.
3- در بعضى از احادیث به همین معنى تصریح شده ،مانند حدیثى كه در امالى شیخ صدوق از امیر مؤمنان على علیه السلام نقل شده است كه ضمن بیان فضیلت آیة الكرسى از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع فرمود تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.
4- در مستدرك سفینة البحار،نقل مى‏كند: و آیة الكرسى معروفة و هى الى قوله وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ‏؛
آیة الكرسى معروف است و آن تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ است 
(علی نمازی شاهرودی ،مستدرك سفینة البحار، انتشارات جامعه مدرسین، ج 9 ،ص 97).

5- در حدیثى از امام على بن الحسین علیه السلام مى‏خوانیم كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: كسى كه چهار آیه از اول سوره بقره و آیة الكرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشایندى در خودش و مالش نمى‏بیند و شیطان به او نزدیك نمى‏شود، و قرآن را فراموش نمى‏كند
 (مجلسی،محمد باقر،بحار الانوار،چاپ بیروت، جلد 89 صفحه 265)
از این تعبیر نیز استفاده مى‏شود كه آیة الكرسى یك آیه است.

6- در بعضى از روایات وارد شده كه آیة الكرسى پنجاه كلمه است . در هر كلمه‏اى پنجاه بركت است. شمارش كلمات این آیه نیز نشان مى‏دهد كه تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ پنجاه كلمه است.

آرى در بعضى از روایات دستور داده شده است كه تا" هُمْ فِیها خالِدُونَ"یعنی تا دو آیه بعد از آن را بخواند، بى آنكه عنوان آیة الكرسى، مطرح باشد و باید در چنین جاهایی که خاص است و دستور داده شده تا هم فیها خالدون خوانده شود طبق دستور عمل کرد.
(آیت الله مكارم ،تفسیر نمونه، انتشارات دارالكتب الاسلامیه، ج‏2، ص 277)

به هر حال آنچه از قرائن بالا استفاده مى‏شود این است كه آیة الكرسى یك آیه بیشتر نیست اما در روایاتی که به خواندن آیة الکرسی در نماز یا برای حاجت سفارش شده مثل نماز لیله الدفن دستور داده شده که هر سه آیه خوانده شود ولی اگر کسی همه سه آیه را بخواند از خواص آیه الکرسی بهره مند می شود زیرا آیه الکرسی را که یقینا خوانده و بیشتر از آن هم قرآن است که خواندن آن ثواب دارد.


یک آیة الکرسی و دهها فرشته ی تسبیح گو 

کسانی که از دنیا رفتن را بیشتر یاد کنیم. الآن ما توی عالم دنیا قرار داریم که اختیار رفتن به راه خوب و بد و انجام کار خوب و بد را داریم اما توجه داشته باشیم که اعمال خوب و بد ما نوشته میشه و بنا به فرمایش امام علی علیه السلام: هم اكنون در دنیایى زندگى مى ‏كنید كه مى ‏تونید با مهلت و آسایش خاطرى كه دارید رضایت خدا را به دست آورید. اكنون نامه های اعمال بازه، و قلم فرشتگانِ نویسنده در حركته، بدن‏ها سالم و زبان‏ها گویاست، توبه، مورد قبوله و اعمال نیكو را مى ‏پذیرن 
(وَ أَنْتُمْ فِی دَارِ مُسْتَعْتَبٍ عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِیَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِیحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة «نهج البلاغه، خطبه: 194»)

اما افرادی از ما هم از دنیا رفتن و پرونده ی عمل اونها بسته شده و نمیتونن اعمال خوبشون را زیاد کنن چون وقت عمل اونها گذشته و ما میتونیم ضمن اینکه اعمال خوب خودمون را زیاد می کنیم برای اونها هم هدیه هایی بفرستیم و مشکلاتی از ایشان را رفع کنیم و یا سبب بالا رفتن درجه ی خوبیهای اونها در جهان برزخ بشیم.

خوبی دیگری هم که اینکار داره اینه که خود ما هم، بیشتر به کارهای خوب گرایش پیدا می کنیم و از بدیها متنفر میشیم چرا که متوجه میشیم که این دنیا همیشگی نیست و همه از این دنیا؛ رفتنی هستن.

بعضی از فایده های یاد مرگ
در پرتو یادِ از دنیا رفتگان، به یاد مرگ می افتیم و در نتیجه با یاد مرگ، در این دنیا هم، به خوبیهایی میرسیم که به بعضی از اونها اشاره میشه:
امام علی علیه السلام می فرماید: مَنْ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنْیَا بِالْكَفَاف (غرر الحکم، ح2650) یعنی: کسی كه بسیار به یاد مرگ باشه به مقداری از دنیا که برایش کافیه، راضی میشه. در کلام دیگر فرمودند: مَنْ صَوَّرَ الْمَوْتَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ هَانَ أَمْرُ الدُّنْیَا عَلَیْه (غرر الحکم، ح2649) یعنی: هر كه مرگ را میانه دو چشم خود تصویر کنه كار دنیا بر او خوار ( یا آسان) میشه. و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: أكثروا ذكر الموت فإنّه یمحّص الذّنوب و یزهّد فی الدّنیا فإن ذكرتموه عند الغنى هدمه و إن ذكرتموه عند الفقر أرضاكم بعیشكم. (نهج الفصاحه، ص237) مرگ را بسیار به یاد آرید زیرا یاد مرگ، گناهان را پاك میکنه و حرص دنیا را كم میكنه، اگر مرگ را بهنگام بی نیازی به یاد آرید اهمیت اون را كم میكنه و اگر بهنگام تنگدستى یاد كنید، شما را از زندگی‏تان خشنود میسازه.

خواندن آیة الکرسی و فرشته های تسبیح گو
در مورد هدیه برای کسانی که از دنیا رفتن صحبت می کردیم. در روایت داریم: وقتی مؤمن آیة الکرسی بخونه و ثواب این قرائت را برای مردگان (اهل قبور) قرار بده، خداوند به هر حرفی از آیة الکرسی فرشته ای را قرار میده که تا قیامت برای این شخص تسبیح خدا میکنن (این روایت از امام علی علیه السلام است که: إِذَا قَرَأَ الْمُؤْمِنُ آیَةَ الْكُرْسِیِّ وَ جَعَلَ ثَوَابَ قِرَاءَتِهِ لِأَهْلِ الْقُبُورِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ كُلِّ حَرْفٍ مَلَكاً یُسَبِّحُ لَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة «ارشاد القلوب، ج1 ص176»)

و همچنین امام علی علیه السلام فرمودند: إِذَا تَصَدَّقَ الرَّجُلُ بِنِیَّةِ الْمَیِّتِ أَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى جَبْرَائِیلَ أَنْ یَحْمِل عَلَى قَبْرِهِ سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَكٍ فِی یَدِ كُلِّ مَلَكٍ طَبَقٌ مِنْ نُورٍ فَیَحْمِلُونَ إِلَى قَبْرِهِ وَ یَقُولُونَ السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ هَذِهِ هَدِیَّةُ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ إِلَیْكَ فَیَتَلَأْلَأُ قَبْرُهُ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَلْفَ مَدِینَةٍ فِی الْجَنَّةِ وَ زَوَّجَهُ أَلْفَ حَوْرَاءَ وَ أَلْبَسَهُ أَلْفَ حُلَّةٍ وَ قَضَى لَهُ أَلْفَ حَاجَة (ارشاد القلوب، ج1 ص176) یعنی: هر گاه شخص به نیت مردگان صدقه بده خداوند بجبرئیل علیه السلام فرمان میدهد كه هفتاد هزار فرشته بر قبر او بفرستن و در دست هر فرشته اى طبقى از نور باشه که بقبر او میبرن و میگن سلام بر تو اى دوست خدا، این ارمغان فلانى فرزند فلانیه كه براى تو فرستاده. پس قبرش روشن و نورانى میشه و خداوند هزار شهر در بهشت به او عنایت می فرماید و هزار حوریه‏ ى بهشتى به عقدش در میاره و هزار حلّه ی بهشتى بر او می پوشونن و هزار حاجت او برآورده میشه.

البته در این ثوابها، اخلاص؛ هم شرطه. یعنی اون شخص برای خدا و ثواب الهی انجام بده و قصد خود نمایی نداشته باشه و همچنین اگه صدقه هم میده از مال حلال باشه. 
انشاء الله که بیشتر یاد مرگ و از دنیا رفتگان باشیم و از این ثوابها بهره ببریم.


نورانیت در قبر
امام صادق علیه‎السلام فرمودند: وقتی مؤمنی، ثواب قرائت آیة الكرسى را به اهل قبور هدیه کند، خداوند برای هر حرفى از این آیه، فرشته‎ای قرار می‎دهد كه خداوند را براى قاری آن، تا روز قیامت تسبیح كند. و به وى پاداش شصت پیامبر را دهد و خدا در هر قبرى از شرق تا غرب، چهل شمع از نور قرار می‎دهد و قبرهاى آنها را وسعت دهد. 
(اجساد جاویدان، ص 124)

نتیجه قرائت آیة الكرسى
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است كه فرمودند: هر كس آیة الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، چیزى مانع از ورودش به بهشت نخواهد شد.
(مستدرك الوسائل، ج 1، ص 343)

اثر تلاوت آیة الکرسی هنگام خواب
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر كس آیة الکرسی را در هنگام خواب قرائت کند، خدا او را و خانه‎اش و خانه همسایگانش را، ایمن خواهد کرد.
( مستدرك الوسائل، ج 1، ص 343)

باعث قبولى نماز می‎شود
از پیغمبر گرامى صلی الله علیه و آله روایت شده است كه فرمودند: هر كس آیة الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، نمازش مورد قبول قرار مى‎گیرد و در امان خدا خواهد بود.
(مصابیح الدجى، ص 1029)


قرائت آیة الكرسى بعد از هر نماز 
از پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله روایت شده است كه فرمودند: هر كس آیة الكرسى را بعد از هر نماز بخواند، هفت آسمان شكافته گردد و به هم نیاید تا خدا به سوى خواننده‎اش نظر رحمت افكند و پس از آن فرشته‎اى را برانگیزد كه از آن هنگام تا فرداى آن روز، كارهاى خوبش را بنویسد و كارهاى بدش را محو نماید.
(لئالى الاخبار، ج 3، ص 357)

حفاظت از گزندها
امام کاظم علیه‎السلام فرمود: هر كس آیة الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، به او هیچ گزند و ضرری نرسد.(مصابیح الدجى، ص 1011)

آیة الكرسى در تنهایى
از معصوم رسیده است که فرمود: هر كس تنها در خانه‎اى شب را به سر برد، باید آیة الكرسى را بخواند و باید بگوید: بارخدایا! هراسم را آرام كن و ترسم را بیاساى و در تنهایى كمكم كن .
(اصول كافى، ج 6، ص 311)

آغاز سفر با آیة الكرسى
امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیة الكرسى آغاز كن .
(فروع كافى، ج 4، ص 283)

دعاى بعد از آیة الكرسى
از امام صادق علیه‎السلام نقل است كه فرمودند: پس از خواندن آیة الكرسى بگویید: اللهم اجعل مسیرى عبرا و صمتى تفكرا و كلامى ذكرا؛ 
خداوندا! سیر مرا وسیله عبرت، و سكوتم را وسیله تفكر، و سخنم را ذكر قرار ده .
(مكارم الاخلاق، ص 254 )



منبع: http://tanhaomidamkhoda.mihanblog.com


تعداد بازدید از این مطلب: 936
موضوعات مرتبط: مذهبی , عکس , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود